. LiNk bLogWALking RARA . . . WiNkk-WiNkk~ .

.............

Sunday, July 31, 2011

:: hAi PeLaNgi CiNta ! ::






hujan kecewa sudah berhenti....
cahaya mentari senyum kembali...
pelangi cinta tak datang lagi...
kemana ia pergi ? ♥






x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Saturday, July 30, 2011

:: RaMAdhaN kAREem ::


Assalamualaikum =)
alhamdulillah.....



semoga......
- RAMADHAN ini lebih bermakna...
- AZAM khas bulan RAMADHAN tercapai....=)
- segala amalan diterima ALLAH s.w.t....
- amalan tetap diusahakan di bulan-bulan berikutnya...
- cahaya taufik dan hidayah terus menyinari perjalanan hidup...




anggaplah ini RAMADHAN TERAKHIR...






x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Friday, July 29, 2011

. . . 10 DaYs piCtURE ChaLLeNge :: DaY tEN !. . .


Day 10 - A photo that makes you laugh.





MOTIF :: pelakon utama dan pengarah  






x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Thursday, July 28, 2011

:: bOLA kELayAkan PiaLA dUnia 2014 :: DRAMA SiNgaPuRapURA ::



assalamualaikum...

kali nie xboleh nak update perlawanan macam yang sebelum-sebelum nie...
sebab separuh masa pertama pun cam tak ada apa yang berlaku....
perlawanan agak lambat....
dan menyakitkan jantung yer..opss~
heh~

pada separuh masa kedua...HARIMAU MALAYA mula menyerang pasukan SINGAPURApura...
dan gol pertama berjaya dijaringkan oleh penjaring gol terbanyak SAFEE SALI pada minit ke 57....
pada masa kedua ini jugalah banyak drama-drama yang boleh kita saksikan....
sambungan drama pada masa pertama tadi....
kejap-kejap sakit kaki, sakit tangan, sakit kepala lutut, sakit dan sakit...
semua pun sakit......pandai yer wahai kawan-kawanku sekalian mereka ini bersinetron...
Qiu Li yang berjersi nombor 11 itu memang hebat kan ?
tapi hebat lagi KHAIRUL FAHMI yang berjaya menepis cubaan SINGAPURApura...
tapi pada minit ke 71, gawang gol MALAYSIA berjaya juga ditembusi oleh pemain SINGAPURApura yang berjersi nombor 7....

*kecewa*

diminit-minit terakhir pun masih lagi nak berdrama.....
jatuh sikit dah macam sakit kritikal....
paling best....
part keeper sakit jantung....lepastue, migrain....
nah ! kad kuning !
hambik kau anugerah !
haissss~

nampak sangat okeh ! yang mereka berdrama....
pelakon terhebat lah ! TAHNIAH !

keputusan akhir...
MALAYSIA [1] - SINGAPURA [1]

namun SINGAPURA layak dengan kemenangan aggreget...
4-6

maaf lah yer....entry agak emo...
mahu tak emo kalau banyak sangat injured bodoh-bodoh...
nampak sangat tak ada apa-apa.....DRAMA lebih !
lepas perlawanan, aku pun berdrama....
yeah ! aku pun nak jugak berdrama...
dengan sorang Medical Assistant nie...


maaf sekali lagi...
agak melampau imaginasi...
heh~

jangan salah faham...
aku nurse yang lemah lembut....
sekian~

DRAMA SINGAPURAPURA !


THE END !







p/s :: kita tunggu SKUAD OLIMPIK pula beraksi yer kawan-kawan...
teruskan menyokong MALAYSIA ! !
walaupun tewas, MALAYSIA berjaya sampai ke tahap ini...
kalah dengan bermaruah...bukan pura-pura cedera bodoh-bodoh...okeh !
*apedehal*



x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

:: SeMangAt MeNgaUMmm ! ::


Assalamualaikum ! =)


hebat Ooo pixcha atas nih...
*terima kasih yer ya ustaz Aqmal =p*

tinggal beberapa jam saja lagi perlawanan antara HARIMAU dan SINGA akan berlangsung...
semoga HARIMAU bisa menyerang balas SINGA yang mengganas tempoh hari....



Pesanan Buat Kekasih...
*silamuntah*

untuk PENJAGA GOL :: tolong jangan BERANGAN...
untuk PERTAHANAN :: jangan bagi pihak lawan dapat GOL BODO-BODO saja...
untuk HARIMAU MALAYA :: pastikan penyokong anda meNGAUM kegembiraan ! ! !
untuk PENYOKONG :: BEHAVE urself ! !



GO MALAYSIA GO ! ! ! ! ! !



Penjaga Gol: Khairul Fahmi Che Mat, Sharbinee Allawee Ramli, Nasril Nourdin

Pertahanan: Aidil Zafuan Radzak, Muslim Ahmad, Fadhli Shas, Farisham Ismail, Mahali Jasuli, Helmi Remeli, Asraruddin Putra Omar, Azmi Muslim, Rizal Fahmi Rosid,

Tengah: Safiq Rahim, Amar Rohidan, Shakir Shaari, K. Gurusamy, Amirulhadi Zainal, S. Chanturu, S. Kunanlan, Ashari Samsuddin,

Penyerang: Safee Sali, Baddrol Bakhtiar, Ahmad Fakri Saarani, Abdul Hadi Yahaya, Norshahrul Idlan Talaha, Sharizal Saad

**tak tahu laa siapa yang diturunkan untuk malam ini**


Pesanan lagi...

Khairul Fahmi...jangan sebab skandal, hilang tumpuan...hehe~
Sharbinee...wake up !
dan....
yang nie last....
tak tahu dia diturunkan atau tidak...
apa-apa pun....
Muslim Ahmad...sarangaeyo...chaiyOkkk ! ! !
wahahahaha~ *ini kegedikan*



GO HARIMAU MALAYA GO ! 
aUmmMMmm~



tak senang duduk....
kerisauan tahap K.Rajagobal dah nie...
kalau ada sayap, dah terbang ke bukit Jalil...
=p





p/s :: berPESANAN bagai....macam dorang baca plak kan...
SEMANGAT tengah MENGAUM weh !

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Tuesday, July 26, 2011

:: MeMohOn CINTA ALLAH ::



Nabi Daud ’alihis-salaam merupakan seorang hamba Allah yang sangat rajin beribadah kepada Allah. Hal ini disebutkan langsung oleh Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam. Nabi Daud ’alihis-salaam sangat rajin mendekatkan diri kepada Allah. Beliau sangat rajin memohon kepada Allah agar dirinya dicintai Allah. Beliau sangat mengutamakan cinta Allah lebih daripada mengutamakan dirinya sendiri, keluarganya sendiri dan air dingin yang bisa menghilangkan dahaga musafir dalam perjalanan terik di tengah padang pasir.  Inilah penjelasan Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam mengenai doa Nabi Daud tersebut:


Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: “Di antara doa Nabi Daud ’alihis-salaam ialah: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam mengingat Nabi Daud ’alihis-salaam beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412)




Setidaknya terdapat empat hal penting di dalam doa ini. PertamaNabi Daud ’alihis-salaam memohon cinta Allah. Beliau sangat faham bahwa di dunia ini tidak ada cinta yang lebih patut diutamakan dan diharapkan manusia selain daripada cinta yang berasal dari Allah Ar-Rahman Ar-Rahim (Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang). Apalah artinya seseorang hidup di dunia mendapat cinta manusia –bahkan seluruh manusia- bilamana Allah tidak mencintainya. Semua cinta yang datang dari segenap manusia itu menjadi sia-sia sebab tidak mendatangkan cinta Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Sebaliknya, apalah yang perlu dikhawatirkan seseorang bila Allah mencintainya sementara manusia –bahkan seluruh manusia- membencinya. Semua kebencian manusia tersebut tidak bermakna sedikitpun karena dirinya memperoleh cinta Allah Yang Maha  Pengasih lagi Maha Penyayang.

Sebab itulah Nabi Daud ’alihis-salaam tidak menyebutkan dalam awal doanya harapan akan cinta manusia. Beliau mendahulukan cinta Allah di atas segala-galanya. Beliau sangat menyadari bahwa bila Allah telah mencntai dirinya, maka mudah saja bagi Allah untuk menanamkan cinta ke dalam hati manusia terhadap Nabi Daud ’alihis-salaam. Tetapi bila Allah sudah mebenci dirinya apalah gunanya cinta manusia terhadap dirinya. Sebab cinta manusia terhadap dirinya tidak bisa menjamin datangnya cinta Allah kepada Nabi Daud ’alihis-salaam.


Dari Nabi shollallahu ’alaih wa sallam beliau bersabda: “Bila Allah mencintai seorang hamba, maka Allah berseru kepada Jibril: “Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka cintailah dia.” Jibrilpun mencintainya. Kemudian Jibril berseru kepada penghuni langit: ”Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka kalian cintailah dia.” Penghuni langitpun mencintainya. Kemudian ditanamkanlah cinta penghuni bumi kepadanya.” (HR Bukhary 5580)

Kedua, Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah cinta orang-orang yang mencintai Allah. Sesudah mengharapkan cinta Allah lalu Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah kasih-sayang dari orang-orang yang mencintai Allah, sebab orang-orang tersebut tentunya adalah orang-orang beriman sejati yang sangat pantas diharapkan cintanya.
Hal ini sangat berkaitan dengan Al-Wala’ dan Al-Bara’ (loyalitas dan berlepas diri).  Yang dimaksud dengan  Al-Wala’  ialah memelihara loyalitas kepada Allah, RasulNya dan orang-orang beriman. Sedangkan yang dimaksud dengan Al-Bara’ ialah berlepas diri dari kaum kuffar dan munafiqin. Karena loyalitas mu’min hendaknya kepada Allah, RasulNya dan orang-orang beriman, maka Nabi Daud ’alihis-salaam berdoa agar dirinya dipertemukan dan dipersatukan dengan kalangan sesama orang-orang beriman yang mencintai Allah. Dan ia sangat meyakini akan hal ini.

Sesungguhnya Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersada: “Ruh-ruh manusia diciptakan laksana prajurit berbaris, maka mana yang saling kenal di antara satu sama lain akan bersatu. Dan mana yang saling mengingkari di antara satu sama lain akan berpisah.” (HR muslim 4773)

Ketiga, Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah agar ditunjuki perbuatan-perbuatan yang dapat mendatangkan cinta Allah. Setelah memohon cinta Allah kemudian cinta para pecinta Allah, selanjutnya Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah agar ditunjuki perbuatan dan amal kebaikan yang mendatangkan cinta Allah. Ia sangat khawatir bila melakukan hal-hal yang bisa mendatangkan murka Allah. Beliau sangat khawatir bila berbuat dengan hanya mengandalkan perasaan bahwa Allah pasti mencintainya bila niat sudah baik padahal kualitas dan pelaksanaan ’amalnya bermasalah. Maka Nabi Daud ’alihis-salaam sangat memperhatikan apa saja perkara yang bisa mendatangkan cinta Allah pada dirnya. Di dalam Al-Qur’an disebutkan bahwa Allah mencintai Ash-Shobirin (orang-orang yang sabar). Siapakah yang dimaksud dengan Ash-Shobirin? Apa sifat dan perbuatan mereka sehingga menjadi dicintai Allah?

”Dan berapa banyak nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikut (nya) yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah karena bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar.” (QS Ali Imran ayat 146)


 

Keempat, Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah agar menjadikan cinta Allah sebagai hal yang lebih dia utamakan daripada dirinya sendiri, keluarganya dan air dingin. Kemudian pada bagian akhir doa ini Nabi Daud ’alihis-salaam kembali menegaskan betapa beliau sangat peduli dan mengutamakan cinta Allah. Sehingga beliau sampai memohon kepada Allah agar cinta Allah yang ia dambakan itu jangan sampai kalah penting bagi dirinya daripada cinta dirinya terhadap dirinya sendiri, terhadap keluarganya sendiri dan terhadap air dingin.
Mengapa di dalam doanya Nabi Daud ’alihis-salaam perlu mengkontraskan cinta Allah dengan cinta dirinya sendiri, keluarganya dan air dingin? Sebab kebanyakan orang bilamana harus memilih antara mengorbankan diri dan keluarga dengan mengorbankan prinsip hidup pada umumnya lebih rela mengorbankan prinsip hidupnya. Yang penting jangan sampai diri dan keluarga terkorbankan. Kenapa air dingin? Karena air dingin merupakan representasi kenikmatan dunia yang indah dan menggoda. Pada umumnya orang rela mengorbankan prinsip hidupnya asal jangan mengorbankan kelezatan duniawi yang telah dimilikinya.

Jadi bagian terakhir doa Nabi Daud ’alihis-salaam mengandung pesan pengorbanan. Ia rela mengorbankan segalanya, termasuk dirinya sendiri, keluarganya sendiri maupun kesenangan duniawinya asal jangan sampai ia mengorbankan cinta Allah. Ia amat mendambakan cinta Allah. Nabi Daud ’alihis-salaam sangat faham maksud Allah di dalam Al-Qur’an:

“Katakanlah: "Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.” (QS At-Taubah ayat 24)








p/s :: leka dengan cinta manusia...sedangkan cinta ALLAH lebih agung~

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Sunday, July 24, 2011

:: bOLA kELayAkan PiaLA dUnia 2014 :: sALah pERtaHaNan kEr PeNjaGa gOL ? ::





MALAYSIA vs SINGAPURA


23 JULY 2011 :: Leg 1 :: Padang Besar, Singapura (Padang Tiruan)


SEPARUH MASA PERTAMA....

Minit Pertama :: Gol Pertama dijaringkan oleh SAFEE SALI. baru seminit dan tak sempat nak tengok...huhu~
Minit ke - 9 :: Gol untuk Singapura...
Minit ke - 11 :: Gol untuk Singapura...hmm~
Minit ke - 43 :: Gol untuk Singapura.....LaaLAAaLaaa~
Minit ke - 45 :: GoL untuk Singapura lagi ! grrrrr~

keputusan :: MALAYSIA [ 1 ] - SINGAPURA [ 4 ]

Pemain Malaysia agak lemau separuh masa pertama ini...
dan terasa lemau melihat bola melepasi SHARBINEE yang seakan berangan di gawang gol tu....heh~


SEPARUH MASA KEDUA....

Kad Merah 1 :: dilayangkan kepada kapten Malaysia :: SAFIQ RAHIM
Kad Merah 2 :: kepada pemain Singapura pulak....huhu~
*ADIL*kembali sama*
Minit ke - 68 :: Gol ke 2 Malaysia dijaringkan oleh ABDUL HADI
Minit ke - 69 :: Gol ke 3 Malaysia dengan sepakan SAFEE SALI
*semangat...dan tak lama*
Minit ke - 80 :: Gol ke 5 untuk Singapura

Pemain Malaysia banyak menyerang pada separuh masa kedua...


KESELURUHAN...

- mungkin sebab padang FAKE itu kot...pemain Malaysia tak biasa dengan keadaan begitu...bola cam gembira melantun...perlu biasa yer lepas nie...
- dah kenapa dengan SHARBINEE ? ? nampak macam banyak berangan jer....
- salah pertahanan ker ? hmmm....aku tetap nak salahkan penjaga gol....=p


KEPUTUSAN...

MALAYSIA [ 3 ] - SINGAPURA [ 5 ]

sebenarnya kan....
padang tiruan itu yang......errrr~


heh~
nak salahkan padang pulak....=p

PEMAIN PILIHAN...


SAFEE SALI
sebab jaringkan 2 gol untuk Malaysia semalam...=)


HARIMAU MALAYA GO !
28 JULY 2011 :: Stadium Nasional Bukit Jalil...
diharap MALAYSIA dapat menewaskan SINGAPURA...
dan mara ke pusingan seterusnya.....







p/s :: boring giler tengok perlawanan MALAYSIA vs CHELSEA haritu...
tapi penjaga gol Malaysia memang terbaik...FARIZAL MARLIAS yer.....
dan gol untuk CHELSEA tue...errrr~ kelakar lah...
bhahahhaha~

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Saturday, July 23, 2011

:: AyAt-aYAt CintA ::



Seindah-indah hiasan adalah wanita solehah



 
Dari Abdullah bin ‘Amr radhiallahu ‘anhuma bahawa Rasulullah Shalallahu ‘alaihiwassalam bersabda:
 
 
"Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah" (HR. Muslim).
 
 
 







p/s :: memperbahrui azam untuk jadi yang solehah...insya'allah~

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Friday, July 22, 2011

. . . 10 DaYs piCtURE ChaLLeNge :: DaY NinE !. . .


Day 9 - A photo of you have taken.




semalam....
ketidakperibinatangan...!
memori waktu 17 tahun jadi mangsa...
terima kasih si anai-anai....





p/s :: diari keanak-anakkan...ishhh~
baik buang jer kot dari dibaca orang.....
sayangg nak buat macam mana~ hermmmm~

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Wednesday, July 20, 2011

. . . 10 DaYs piCtURE ChaLLeNge :: DaY eiGht !. . .




Day 8 - Your most recent photo  of you.





andai masa boleh diputar seperti gambar jam pasir....
DEMI MASA





p/s :: adik saya selalu guna ayat..."akak, nanti kalau akak kawen kan...."
haruslah buat-buat tak paham....
x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Tuesday, July 19, 2011

:: CiNta ALLAH ! ::



.Pesanan Untuk Diri Sendiri.






sedarlah wahai diri...
kalau sebelum ini tercari-cari...
masya'allah...
betul kan niat...
menJADI soleh dan solehah...bukan menCARI.....-mujahid dy.R-



dan sedarlah wahai diri...
jika dia mencintaimu......
 Dia tidak akan MENYENTUHMU sebelum menikah denganmu
Dia tidak akan MEMANGGILMU SAYANG sebelum menikah denganmu
Dia tidak akan MELIHAT AURATMU sebelum menikah denganmu
Dia takkan menyebabkanmu LALAI DARI MENJADI HAMBA ALLAH YANG BAIK



isterimu hanyalah wanita akhir zaman
yang punya cita-cita menjadi solehah....
dan
suamimu hanyalah lelaki akhir zaman yang punya
cita-cita membangun keturunan yang soleh...
"Wahai anak Adam, sesungguhnya jika kamu berdoa kepadaKu dan berharap kepadaKu, nescaya Aku mengampuni dosa-dosamu yang telah lalu dan aku tidak peduli. Wahai anak Adam, seandainya dosa-dosamu mencapai awan di langit kemudian kamu meminta ampunan kepadaKu, Nescaya Aku mengampuni dosa-dosamu terdahulu dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, seandainya kamu datang kepadaKu dengan membawa dosa-dosa sepenuh bumi kemudian kamu datang kepadaKu dengan tidak menyekutukanKu dengan suatu apapun, maka Aku memberi ampunan kepadamu sebanyak dosa-dosa tersebut."


wahai diri....
ucapkanlah...
astagfirullahalazim :: betulkan niat ♥
insya'allah :: semoga diperkenankan ♥
  


sedikit sebanyak dipelajari di : MUJAHID DY.R 






p/s :: tetap sinari diri ku dengan NUR kasihMU ya ALLAH...
p/s :: link kuning tersembunyi pesanan bermakna...klik situ ya !


x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Monday, July 18, 2011

:: kOsOng ::


bosan dan mengantuk.....
puasa dan tak tidur semalaman....

serabut dan semak...
keliru dan putus asa....

ya ALLAH.
tenang kan aku...






x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Sunday, July 17, 2011

:: aRtiS kOmik :: FaKhrUL aNOuR ::


dulu...aku selalu baca majalah GEMPAK...
paling suka "Siri Maskeret Cinta"...
cerita dia best...
dan tak semena-mena aku admirer kat pelukis/penulis citer tu...
sampai tekad nak cari BF nama depan sama dengan dia...
*tah hape-hape perangai gini*
itu lah pengaruh kuat komik ke atas budak baru nak naik...=p


sekarang...aku dah dapat admirer aku tu...
dengan FB, segalanya mudah...
ehemm~ 
dapat jejaki yer...bukan dapat jadikan BF ke hape...=)
sangat suka ! 
sekali sekala aku stalk dia...
karya dia memang dari dulu meruntun jiwa aku...
*ceceyy*
 antara komik pertama yang aku beli.....



HANYA
nampak jer nama dia terus aku ambil dan bayar....
tak perlu belek-belek belakang baca sinopsis bagai...
sebab aku tahu memang jiwa aku ada di dalam..=)
*kombinasi "Siri Maskeret Cinta"*
walaupun aku dah baca semua cerita dalam komik nie kat majalah GEMPAK,
aku still nak beli dan simpan buat koleksi....=)


ASPIRASI SENI



143 KAORU's CAKE HOUSE

paling best ! ! *bagi aku..*
KAORU pun antara kartunis yang aku admirer...
novel nie macam himpunan karya KAORU dalam komik dia sebelum ini....
*pasal KAORU, update nanti plak yer*
novel nie kira macam hasil gabungan mereka berdua...

dia yang aku maksudkan adalah FAKHRUL ANOUR =)

sekian, saya sudahi entry ini dengan pertanyaan kepada AYOUR....

bila nak buat cerita baru ?



TRIMAS kerana sudi baca =)





p/s :: FAKHRUL ADAM....mana lah dia sekarang kan...hehehe~

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Saturday, July 16, 2011

:: yOu'll NEVER wALk aLonE MALAYSIA ! ::


oh ! sedih !
camne aku boleh terlupa yang harini...

LIVERPOOL vs MALAYSIA 

hurmmmm~

akibatnya...
......................
harinie...
 ..........................
automatik aku akan kebosanan dalam bas.......

sedih tahu !



saya minat LIVERPOOL !
 
YOU'LL NEVER WALK ALONE !




saya sokong MALAYSIA !

TANAH TUMPAHNYA DARAHKU !

disebabkan aku suka dua-dua....
jadi tak yah tengok lah....

*ayat pujuk hati sendiri*


=)
okey !
=)
xpe....
=)
xpe...kan ?
=)
 .
.
.
.
.
.
.

oh ! tak boleh laa.....
nak tengok ! ! ! ! ! !




p/s :: mak boleh tak cancelkan nama kakak ? ?

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Friday, July 15, 2011

:: PeNciptAan MaNusiA ::



sekadar berkongsi.....



Surah Al Mukminun Ayat 12-14

Surah ini memiliki kandungan iaitu:
Proses kejadian manusia, iaitu:
  1. Allah SWT menjadikan saripati tanah dalam tubuh manusia sebagai nutfah (air yang berisi spermatozoa atau disebut sperma) yang terdapat pada seorang laki-laki.
  2. Melalui proses senggama, nutfah masuk ke dalam qarar (rahim atau kandungan ibu), nutfah bertemu dengan sel telur atau ovum, sehingga terjadi pembuahan.
  3. Setelah pembuahan, lalu berproses menjadi ‘alaqah (gumpalan darah).
  4. Dari ‘alaqah kemudian Allah SWT menjadikannya sebagai mudgah (segumpal daging).
  5. Kemudian dari mudgah (gumpalan daging) oleh Allah SWT dijadikan I’zaam (tulang atau rangka).
  6. I’zaam (tulang atau rangka) kemudian di balut atau dibungkus dengan daging, lalu Allah menjadikan sebagai makhluk berbentuk lain, yaitu manusia yang masih kecil dalam kandungan.
Ketika bayi dalam kandungan berusia empat bulan, Allah SWT mengutus seorang malaikat untuk meniup roh kedalamnya. Setelah bayi dalam kandungan mencapai usia 9 bulan 10 hari, Allah menakdirkan bayi tersebut lahir ke dunia. Setelah lahir, berkat lindungan dan rahmat Allah SWT bayi tersebut berkembang menjadi balita, kanak-kanak, anak-anak, remaja, dewasa, dan tua, yang pada akhirnya meninggal dunia.

Perilaku yang mencemirkan surat Al Mukminum ayat 12-14
Manusia adalah makhluk Allah SWT yang paling mulia diantara semua makhluk.kelebihan manusia dengan makhluk yang lain nya terletak pada jasmani dan rohaninya. salah satu perbedaan terbesar terletak pada akal pikiran manusia.Dengan akal pikiran itu,manusia dapat membedakan antara perbuatan baik dan buruk,antara yang khalal dan haram.Dengan akal pikirannya,manusia akan sadar sebagai hamba Allah SWT yang harus melaksanakan kewajiban menyembah kepada-Nya. Manusia juga harus dapat menjalin hubungan kemasyarakatan. Yang terpenting manusia harus dapat bersyukur kepada Allah SWT atas segala nikmat yang di berikannya.


Surah An Nahl Ayat 78

Surah ini memiliki kandungan iaitu:
    1. Allah SWT dengan kekuasaan-Nya mengeluarkan bayi melalui proses kelahiran ibunya.
    2. Bayi lahir dengan lemah dan dalam keadaan tidak mengetahui apa-apa atau suatu apapun.
    3. Dengan kemurahan-Nya Allah memberikan anugerah kepada bayi tersebut di antaranya pendengaran, penglihatan, hati, agar mampu bersyukur, dengan cara pendengaran untuk mendengarkan, penglihatan untuk melihat, dan hati untuk untuk merasa.
    4. Dengan kesempurnaan bayi tersebut sudah barang tentu menjadi tugas kewajiban ke dua orang tua untuk merawat, membesarkan, dan memberi pendidikan hingga menjadi kuat, cerdas, dan dewasa.
Perilaku yang mencerminkan Surat An Nahl Ayat 78
Allah SWT menciptakan manusia dengan sempurna, yakni memiliki fiksi yang terdiri dari penglihatan, pendengaran, dan hati. Allah memerintahkan manusia agar senantiasa bersyukur terhadap segala nikmat dan rahmat yang dianugerahkan-Nya sebagai contoh:
  1. Telinga digunakan untuk mendengarkan yang baik-baik.
  2. Mata digunakan untuk melihat dan dijaga dari pandangan yang diharamkan.
  3. Hati digunakan untuk merasa dan tidak mengeluarkan sifat-sifat tercela yang menyakitkan orang lain.
  4. Akal digunakan untuk memikir pada hal yang lebih bermanfaat, baik bagi diri sendiri, maupun orang lain.
Semua hal yang baik dilakukan dan hal-hal yang jelek ditinggalkan untuk menunjukkan ketaatannya kepada Allah SWT agar hidup di alam dunia mendapatkan keselamatan dan kebahagiaan yang diredhai Allah SWT.









subhanallah~


mahu kisah yang lebih terperinci ?
sambung bacaan Penciptaan Manusia Menurut Al-Quran.






p/s :: Renung-renungkan...jangan termenung =)

x_589e5a1


(: Suka tak ? Komen sket :)

Wednesday, July 13, 2011

:: GuLa-GuLa Hati :: sEcRetLy ! ::



Gula-gula hati...
ingin diambil jauh meninggi...
warnai hari berwarna warni...
bila dipandang ceria sekali...
aku jadi tertarik hati...
andai ia aku miliki....
akan ku simpan biar basi...





nak makan tak sampai hati...=p
lihat saja dari sini...
*hmmm*
hai....si gula-gula hati...






p/s :: aku cuba berkias....faham kah ?

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

Tuesday, July 12, 2011

:: YNWA ::


gua tetap ada bersama lu der....
tapi......
dari jauh....

huhu~

kan best kalau dapat pegi tengok kat stadium...
save da date : 16 JULY 2011




tengok depan tV jer lah....
macam selalu....
best sikit gua sepak-tampar tanpa perlu sopan....

*pujukdirisendiri*
apa-apa pun, persoalan sekarang nie...
gua nak sokong mana nih ?

*keliru*

bai !


YOU'LLNEVERWALKALONE !





p/s :: sayang HARIMAU MALAYA jugak...=)

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)