. LiNk bLogWALking RARA . . . WiNkk-WiNkk~ .

.............

Wednesday, August 3, 2011

:: kHilaf sAya :: HaDis PaLsu ::


Assalamualaikum =)

Mengenai "Kelebihan Malam Tarawih" yang sebelum ini saya publish, telah pun saya buang.
kerana apa ? 
mengikut pembacaan saya di laman blog saudara Mujahid dy. R, saya dapati ianya bukanlah dari hadis yang sahih.

"setelah diajukan pertanyaan kepada beberapa tokoh agama tanahair tentang kedudukan hadis ini, dari manakah ianya diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan. Dan setelah diteliti dalam kitab induk hadis seperti Sunan Sittah dan lain-lain kitab hadis lagi, ianya tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab-kitab hadis palsu (maudhu`aat) sendiri pun tidak didapati hadis ini. Ini menunjukkan bahawa hadis ini merupakan satu hadis yang baru diada-adakan sehingga ulama-ulama hadis dahulu yang menulis tentang hadis maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadis ini."

sedikit sebanyak kandungan dari blog saudara 
selanjutnya, boleh lah baca di SINI.
jadi tidak mahu terlalu terpengaruh dan mendatangkan kepercayaan terhadap hadis tersebut, maka saya pun memadam semua entry berkenaan.

(= indahnya ramadhan =)

semoga amalan kita datang dari hati yang suci dan segalanya adalah untuk mencari CINTA ALLAH.
aminn~

=)

*maaf*
khilaf saya.





p/s :: malam ini tak dapat jalani seperti malam sebelumnya...sedih =(
cepat-cepatlah berakhir.....

x_589e5a1

(: Suka tak ? Komen sket :)

1 comment:

(^___^) / sAy sOmEtHing !