. LiNk bLogWALking RARA . . . WiNkk-WiNkk~ .

.............

Wednesday, October 12, 2011

:: WaktU mUStAjAb uNtuK bERdOa ::






entry ini disalin sepenuhnya dari MyMetro


BERDOA adalah otak ibadat. Begitulah besarnya kedudukan doa. Lagi banyak kita mohon bertambah sayang Allah kepada kita dan ia berbeza dengan manusia, lagi banyak kita minta, lagi banyak kita dimarahi atau dimaki.
Doa sifat perhambaan manusia dan mereka diciptakan untuk hamba-Nya. Supaya doa mudah diterima kita patut meneliti serta mengetahui waktu yang sangat mustajab untuk berdoa antaranya ialah:


  • Pada waktu sepertiga malam iaitu waktu terakhir, ketika orang lain nyenyak tidur. Allah s.w.t berfirman, maksudnya: “Mereka (muttaqin) sedikit sekali tidur pada waktu malam dan pada akhir malam, mereka memohon ampun (kepada Allah)” (Surah Adz-Dzariyat ayat 18-19).

    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Rabb (Tuhan) kita turun di setiap malam ke langit terendah iaitu ketika sepertiga malam terakhir, lalu Dia berfirman: Siapa yang berdoa kepada-Ku, Aku kabulkan.

    Siapa yang meminta kepada-Ku, Aku berikan kepadanya dan siapa yang meminta ampun kepada-Ku, Aku ampunkan untuknya” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).




  • Waktu antara azan dan iqamah iaitu ketika menunggu solat berjemaah. Sayangnya waktu mustajab ini sering disalahgunakan sesetengah umat Islam yang kurang mengerti sunnah sehingga diisi dengan hal tidak baik dan tidak dianjurkan Islam, membicarakan urusan dunia yang tidak bernilai ibadat.




  • Pada waktu sujud iaitu sujud di dalam solat atau sujud lain yang diajarkan Islam seperti sujud syukur, sujud tilawah dan sujud sahwi.

    Dalilnya adalah hadis Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Kedudukan hamba yang paling dekat dengan Tuhannya adalah ketika ia dalam keadaan sujud, maka perbanyaklah doa” (Hadis riwayat Muslim).

    Hadis Ibnu Abbas r.a, dia berkata: “Rasulullah s.a.w membuka tabir (ketika baginda sakit), sementara orang ramai sedang berbaris (solat) di belakang Abu Bakar r.a lalu Rasulullah s.a.w bersabda: “Wahai sekalian manusia, sesungguhnya tidak ada lagi daripada mubasysyirat nubuwwah (khabar gembira kenabian) kecuali mimpi baik yang dilihat oleh seorang Muslim atau diperlihatkan untuknya. Ingatlah bahawasanya aku dilarang untuk membaca al-Quran ketika rukuk atau ketika sujud. Adapun di dalam rukuk, agungkanlah Allah dan adapun di dalam sujud, bersungguhlah berdoa, sebab (hal itu) segera dikabulkan bagi kamu” (Hadis riwayat Muslim).




  • Selepas solat fardu iaitu selepas melaksanakan solat wajib lima waktu termasuk selepas solat Jumaat. Allah berfirman, maksudnya: “Dan bertasbihlah kamu kepada-Nya di malam hari dan selesai solat” (Surah Qaaf ayat 40).

    Oleh kerana itu, Imam Syafie dan pengikutnya menjelaskan, dianjurkan bagi imam dan makmumnya serta orang yang solat sendirian memperbanyakkan zikir, wirid dan doa selepas selesai solat fardu.

    Dianjurkan membaca doa dengan perlahan kecuali jika makmum belum mengerti, imam boleh menguatkan bacaan agar makmum menirunya. Apabila mereka mengerti, kembalilah secara perlahan.




  • Pada waktu khusus tetapi tidak diketahui dengan pasti batasannya iaitu satu detik pada setiap malam dan setiap hari Jumaat.

    Ini berdasarkan hadis Jabir r.a, dia berkata: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya di malam hari ada satu saat (yang mustajab), tidak ada seorang Muslim pun yang bertepatan pada waktu itu meminta kepada Allah kebaikan urusan dunia dan akhirat melainkan Allah pasti memberi kepadanya” (Hadis Riwayat Muslim).

    Hadis Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w pernah menyebut hari Jumaat, baginda bersabda: “Di dalamnya ada satu saat (yang mustajab), tidaklah seorang hamba Muslim yang kebetulan waktu itu sedang mendirikan solat (atau menunggu solat) dan memohon kepada Allah sesuatu (hajat) melainkan Allah pasti mengabulkan permohonannya.” Nabi s.a.w mengisyaratkan dengan tangannya akan sedikitnya saat mustajab itu (Hadis riwayat al-Bukhari).

    Di dalam hadis Muslim dan Abu Daud dijelaskan: “Iaitu waktu antara duduknya imam (khatib) sehingga selesainya solat (Jumaat).” Inilah riwayat yang paling sahih dalam hal ini.

    Sementara dalam hadis Abu Daud yang lain, Nabi s.a.w memerintahkan agar kita mencarinya pada akhir waktu Asar. Waktu lain yang mustajab ialah sepertiga akhir malam, ketika hujan turun, waktu awal pagi ketika dengar ayam berkokok, ketika berpuasa, ketika bermusafir, bulan Ramadan dan pada 10 akhir Ramadan.









  • ********************************



    “Doa seorang muslim kepada saudaranya tanpa sepengetahuannya dikabulkan. Di samping kepalanya ada seorang malaikat yang diwakilkan untuknya, setiap kali ia mendoakan saudaranya dengan kebaikan, malaikat ini berkata, “Amin dan bagimu juga apa yang kamu doakan”

    (HR. Muslim dari Abu Darda’ radhiyallahu’anhu)


    ♥ Alhamdulillah...mari mendoakan yang baik-baik sesama insan...keberkatannya ada di kedua belah pihak ♥







    x_589e5a1

    (: Suka tak ? Komen sket :)

    :: AnDai kitA mEmAng DijOdOhkan ::





    Andai kita memang dijodohkan ..
    Apa pun halangannya kita pasti akan disatukan dalam pernikahan ..
    Namun andai memang kita tidak dijodohkan apa pun usaha pastikan tiada hasilnya..
     
    Ya Allah ,
    Ajarkan aku mencintai dengan sederhana..
    Ajarkan aku agar lebih pandai memendam cinta..
    Ajarkan aku untuk lebih mencintai-Mu dan kekasih-Mu
    Ya Allah,
    jagalah aku dari dosa dunia..
    Jagalah dia dari dosa cinta..
    Aku mencintainya kerana Mu
    Aku akan rela melepaskannya apabila Engkau kehendaki..


    :: Jangan pernah menyentuh atau memberi harapan pada wanita jika kalian tidak berniat untuk melamarnya..::






    p/s :: tapi saya dah tak memendam cinta...
    dah TERcakap...


    x_589e5a1

    (: Suka tak ? Komen sket :)

    Tuesday, October 11, 2011

    :: PenjaGa.PeLinDUng : BuAt iMaM MaSA dEPankU ::



    Uhibbuki Fillah Habibti


    Jika kamu Imam masa depanku...
    Aku mahu DIBIMBING kamu...
    Aku akur DIPIMPIN kamu...
    Luruskan aku dengan AGAMAMU...

    Jika kamu Imam masa depanku...
    Imamkan aku dengan SOLATMU...
    Lenakan aku dengan ZIKIRMU...
    Lindungi aku dengan DOAMU...

    Jika kamu Imam masa depanku...
    Nasihati aku tenangkan aku...
    Bahagiakan aku wahai PENJAGA...
    Pinanglah aku wahai PELINDUNG...



    -01SEPT2011 @ 11:56:56 PM-




    yang sebenarnya.....ini.....
    kesinambungan dari PENJAGA.PELINDUNG : JAWAPAN ISTIKHARAH....




    ermm....ermm...ermmm...errrrr~
    =.=
    *malulah*
    bila baca balik...


    haruslah aku taktahu siapa IMAM MASA DEPAN aku kan...
    mungkin seseorang bernama PENJAGA.PELINDUNG...:)
    eh.taktahulah !
    :D






    p/s :: cantik x doodle aku ? aku xpandai doodle pakai paint ke pakai photoshop ke pakai photoscape ke...
    aku tahu doodle by hand jer...
    konon-konon itulah gambaran Imam masa depan aku....ceceyyy~ :p

    x_589e5a1

    (: Suka tak ? Komen sket :)

    Monday, October 10, 2011

    :: NiKmAt SaKit ::







    Dari Abdullah r.a katanya : "Aku datang mengunjungi Rasulullah s.a.w ketika beliau sakit, lalu kusentuh baginda seraya berkata: "Ya Rasulullah! Demam anda bertambah teruk." Jawab baginda,"Memang demamku sama dengan demam dua orang kamu". Kataku pula, "Semoga anda mendapat pahala berganda pula." Jawab baginda: "Semoga!" Kemudian sabda baginda pula: "Tidak ada seorang muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah Taala dosa-dosanya, seperti pohon kayu menggugurkan daunnya."

    (H.R Muslim) 
     


     
     
    ♥ Nikmat sakit ♥
     
     

    - Saya tak suka makan UBAT.
    - Tapi saya nak sihat semula.
    - boleh ke ?
    - tak boleh ea ?
    - baiklah saya makan UBAT bila dah tak tahan.
    - Eh ! teruk betul nurse nie.
    heh~ :)
     

    semoga saya sihat 
    macam awak !



    x_589e5a1

    (: Suka tak ? Komen sket :)

    Sunday, October 2, 2011

    :: WaNitA :: aDaLah RaHsiA ::


    Assalamualaikum :)





    ♥ Wanita itu sendiri adalah RAHSIA ♥

    Carilah kelembutan itu, sentuhlah ia dan bentuklah dia sehingga menjadi bidadari syurga dan akhiratmu. Nescaya dialah yang akan membela nasibmu didunia dan akhirat sana.Wallahualam :)

    seindah-indah hiasan adalah WANITA SOLEHAH !




    p/s :: Terdidik wanita, terdidik generasi *ustazah pilihan*

    x_589e5a1

    (: Suka tak ? Komen sket :)